Falešná apokalypsa
V polovině října se na pultech objevil nový
tematický modul ke světu Asterion s názvem Falešná apokalypsa,
tentokrát zaměřený na magii. Nebývá sice běžně zvykem, aby dílo
hodnotil jeden z autorů, avšak na druhou stranu to zase umožňuje vám
ostatním trochu nahlédnout přímo do tvůrčí kuchyně, tentokrát dokonce
přímo do kuchyně kouzelnické.
Od samého počátku se snažíme vytvořit takový
svět, který by byl pro čtenáře a hráče co nejpřitažlivější, aby se v
něm jejich postavy cítily co nejpřirozeněji a aby se jim třeba o něm i
v noci zdálo. Již na mnoha místech byla popsána rozličná úskalí procesu
tvorby světa, kterým se je třeba vyhýbat. Každý svět, tedy i ten uměle
stvořený ve fantazii, by měl mít své zákony a síly, které ovlivňují
jeho dění (na Asterionu se pro tyto veličiny používá pojmenování
"moci"). A protože ve fantasy je jedním z klíčových prvků magie, bylo
už jen z tohoto hlediska nezbytné tuto záhadami obestřenou sílu
propracovat co nejpodrobněji. Výsledek naší téměř roční činnosti možná
již držíte v rukou nebo váháte, zda stojí za investici. Tento článek by
vám měl při rozhodování napomoci.
První část naší práce jsme věnovali základní
problematice magie. Čtenáři se zde dozví, odkud se na Asterionu vzalo
magické pole, jak působí na své okolí, jakým způsobem ho lze ovlivňovat
a přetvářet či jak se na magii jako takovou dívají asterionští učenci.
Tato kapitola je relativně krátká, avšak tvoří důležitý předstupeň pro
následující text, který se zabývá především dvěma zásadními otázkami -
a sice jak lze magickou energii načerpat a jakým způsobem ji lze
formovat, aby uživatel magie docílil zamýšleného účinku.
Čerpání má řadu podob a postava pohybující se
po Asterionu se může setkat s nejrůznějšími způsoby. Vedle získávání
magie z okolního prostředí dokáže kouzelník rovněž využívat místa, kde
je magické pole specificky utvářeno, umí získávat energii pro svou
magii z nejrůznějších surovin, ze základních asterionských živlů, z
jiných živých bytostí, a pokud mu všechny tyto zdroje dojdou, může
sáhnout do posledního rezervoáru - až na dno svých tělesných sil.
S dostatečným množstvím energie má kouzelník
možnost měnit realitu. Záleží jen na něm, kolik sil dokáže shromáždit a
zda se takového kroku vůbec odváží. Magickou energii může vtělit do
gest či slov, používat ji jako umění či jako vědu, vkládat ji do
předmětů s neuvěřitelnými účinky nebo se spojit s podobně smýšlejícími
jedinci a společnými silami provádět mocné rituály, ať už se tak děje
na prosluněném palouku v Červeném lese nebo v temných kobkách v Zemi
nářků. Možností je mnoho, avšak odvaha dotknout se magie je pro každého
jen jedna.
Další část hlavního textu se zaobírá projevy
magie, které se často vymykají kontrolovanému působení inteligentních
myslí. Spadají sem šálivé iluze, bizardní magické anomálie, osoby, jež
se magii pracně neučí, ale mají ji vrozenou, a konečně zákeřné a často
i vražedné magické nemoci.
Pokud byla na předcházejících stránkách
věnována pozornost magii jako jedné z mocí, v následující části se
dostává do popředí její uživatel - kouzelník, mág, čaroděj, vědmák,
alchymista, černokněžník či jak se jim všem ještě jinak říká. Dozvíte
se zde, kde a jak je možné se naučit magii ovládat, do jakých uskupení
se kouzelníci sdružují, jak se na uživatele magie dívají příslušníci
různých ras a další věci z každodenního života kouzelníků. To, jaké
osudy mohou uživatele magie prožívat, dokumentují i fiktivní
životopisy, rozmístěné v rámečcích po celém textu.
Vedle magie je v tomto modulu popsána ještě
jedna důležitá moc, která - jak se zdá - bude sehrávat stále výraznější
roli. S magií se prolíná, doplňuje i konkuruje a nazývá se psionika.
Tato moc, využívající vrozeného talentu a silné vůle podpořené tvrdým
tréninkem, začíná svůj nástup k moci. O její budoucnosti však budou
rozhodovat ti, kdo ji používají a kterým slouží.
A konečně, pokud někoho ze všeho nejvíce
zajímá budoucnost, ve formě interpretace proroctví pouštních elfů zde
nalezne nástiny událostí, jež se na Asterionu odehrají v následujících
letech. Název "Pět ran krvavých" dává tušit, že se nebude jednat o děje
poklidné a bude zapotřebí každého meče i zaklínadla, ať už se
rozhodnete postavit se na jakoukoli stranu.
K samotnému hlavnímu textu Falešné apokalypsy,
jejž jsem charakterizoval v předchozí části, patří i další důležité
materiály, na které jsou příznivci Asterionu zvyklí, a sice
dobrodružství, Klíč bytostí astrálních a aplikace pravidel Dračího
doupěte.
Dobrodružství "Čarodějův učeň"zavede postavy
na albirejskou univerzitu, kde se koná prestižní magický turnaj.
Družina se může připojit k jednomu ze soutěžících a pomáhat mu čelit
důvtipem i silou všem překážkám, jež ho čekají. Navíc se postupně
ukáže, že ne vše je na první pohled tím, čím se jeví, a že touha po
vítězství není jediným hybatelem možných událostí.
Klíč bytostí astrálních nabízí tentokrát řadu
nových kouzelníkových přátel, již mohou svému pánovi pomoci
nejrůznějšími způsoby. Vedle obecně známých tvorů jako je sova,
netopýr, pavouk nebo krysa, se těšte například na xarna, efreeta,
zombestu nebo vangu. Že nevíte, o co se jedná? To je jen další důvod
pro to, abyste po tomto modulu sáhli.
Zbývá ještě charakterizovat aplikaci. Přestože
neustále opakujeme, že její možnosti jsou oproti samotnému světu
omezené, řada čtenářů a hráčů po ní sahá jako první, protože očekává
nové prvky, obohacující jejich hraní. Hlavní důraz jsme při její tvorbě
kladli (podle očekávání) na kouzelníky. Toto povolání se proto dočkalo
řady rozšíření. Vedle nových přátel, způsobů sesílání kouzel, jejich
formulace a získávání magenergie bylo zohledněno především to, že
kouzelník musí při svém vlastním zdokonalování překonat nejednu
překážku. Chce-li tedy hráč mít schopného a významného magika, bude na
to jeho postava muset vynakládat značné úsilí, a pozná tak (někdy až
závratnou) cenu za dosažení moci. Zároveň doufáme, že se nám podařilo
alespoň částečně zachytit pestrost užívání magie na Asterionu a postavy
kouzelníků se od sebe již nebudou lišit pouze zvolenými zaklínadly.
Rozšíření se dočkala i další magicky orientovaná povolání - alchymistu
čeká popis řady nových surovin, theurg se naučí vyrábět golemy, umělé
bytosti, sloužící původně za vzor tvorbě nemrtvých, a nakonec nechybí
ani zcela nové povolání - psionik. Svými schopnostmi se do určité míry
podobá mágovi, ale má i řadu věcí navíc. Ale jejich prověření v herním
světě už je na vás. Stačí k tomu jediné, a sice stát se psionikem. A co
je ještě důležité připomenout: většinu těchto nových rozšiřujících
prvků je možné používat i nezávisle na Asterionu.
Na závěr nezbývá než vyzvednout rovněž
zdařilou práci ilustrátorů a tvůrců map a plánků, bez nichž by se
Falešná apokalypsa neobešla. I jim patří náš dík jakožto autorů a
věříme, že stejně příznivý ohlas nalezne jejich práce i u čtenářské
obce.
Přestože je Falešná apokalypsa určená
především příznivcům Asterionu, mohu ji směle doporučit i všem
ostatním, kteří hledají inspiraci pro vlastní světy, postavy nebo třeba
chtějí příjemně strávit čas nad novým fantasy textem. Pro všechny tyto
lidi totiž Asterion tvoříme.
Falešná apokalypsa - ukázka z modulu
Nastal čas ukázat, co ve vás vězí, a postavit se čelem k nadcházejícím událostem!
Léta jsem věnoval studiu magie, pachtil se a
snažil objevit něco, co by moje jméno zviditelnilo v tom dlouhém
seznamu kouzelníků a čarodějek. Toužil jsem po úspěchu, ať už by měl
jakoukoliv podobu, jen abych se z nikoho stal někým. Obětoval jsem
magii svá nejlepší léta, svůj osobní život. Byla pro mne vším, pro ni
jsem dýchal a žil. Jenže úspěch ne a ne přijít. Stále jsem po těch
třiceti letech průměrným, neviditelným kouzelníkem, jedním z davu.
Myslím, že si to nikdo pořádně neuvědomí, až zmizím.
Nechcete-li si jednou říkat to samé, musíte pochopit a naučit se mnoho věcí.
Mnozí z mágů ani nevědí, odkud svou energii ve
skutečnosti čerpají. Předpokládají, že se jedná o produkt jejich
duševní činnosti či nějakého konkrétního místa. I to je možné, mnohdy
však jde jen o špatné pochopení fungování magie, které může dotyčnému
mágovi v některých situacích zkomplikovat život. V některých
náboženských komunitách učitelé kupříkladu kouzelnické adepty učí, že
energii získávají od některého z bohů, proces jejího nabývání nazývají
modlením a tvrdí, že nejsnáze lze čerpat na místech zasvěcených dané
mocnosti. Nic z toho není pravda, ovšem takto vychovaný mág dokáže
vytrvale podvědomě přesvědčovat sám sebe, že tomu tak je a klást tak
"dobrovolné" limity svým možnostem.
Mít dostatek energie je jedna věc, je ovšem stejně důležité umět ji i správně a účinně použít.
Kouzlení pomocí run vypadá snadno - učitel mi
ukáže znak, řekne mi, jakého efektu s ním docílím, a já se ho následně
rychle naučím používat. Bohužel - či naštěstí - tomu tak není. Studium
magických run zahrnuje jednak obecnou teorii, dále zákonitosti v rámci
runového systému a u každé jednotlivé runy pak teoretickou a praktickou
část. V oblasti teorie zájemce získá přehled o tom, jak runa vznikala,
z jakých se skládá částí a proč vypadá právě tak, jak vypadá. Tyto
znalosti mu pak pomáhají při praktických cvičeních, ve kterých se kromě
přesného zakreslení či vybavení znaku učí také směrovat svou mysl k
zamýšlenému účinku, tzn. sladit záznam či představu runy se svým
konkrétním záměrem, například co se týče přesného zaměření útočného
kouzla, přizpůsobení aktivní síly či odhadu správného množství uvolněné
magické energie.
"Je tedy slovo kouzelné? Má moc proměnit
realitu? Ano i ne. Podívejte se, kolik se toho mluví mezi obyčejnými
lidmi, co zbytečností musí naše země každý den poslouchat. Ne, slovo
samo o sobě kouzelné není, záleží totiž na osobě, která jej vysloví. Ta
magická moc pochází od ní, ne ze slova samotného. Takže pokud ve vás
není to zrnko čaroděje, jež by mohlo vyklíčit, budou z vás po odchodu z
této školy stejní budižkničemu, jako jste teď."
Kouzlení není jen máchání rukama a vykřikování
mocných slov. A kouzla zase nejsou jen barevné blesky, třpytné iluze
nebo fantastické efekty. Jedna z cest magie, kterou se může student
vydat, se nezabývá ničím z toho. Je to cesta tvůrců, tedy mágů, kteří
vyrábějí magické předměty a také předměty magii odpuzující.
Pochopili jste všechny zákonitosti magie?
Ale kdepak, stále a znovu budete narážet na jevy, které se dosavadním
poznatkům vymykají.A pravděpodobně se vám jejich účinky nebudou líbit.
Řada anomálií má pak bezprostřední vliv přímo
na uživatele magie. Vedle již zmiňovaných příznaků, jakými jsou
například neutuchající bolest hlavy, oslabení smyslů či nevolnost, může
jít o daleko nepříznivější účinky. Magika může postihnout různě dlouho
trvající ochromení, krvácení z nosu či úst, nepřekonatelná slabost či
dokonce bolestivá smrt při seslání i toho nejjednoduššího kouzla.
Nejčastější příčinou tohoto jevu je právě deformace přirozeného
magického pole, které může vedle kouzelníkovy magické energie vysávat i
jeho energii životní.
Nyní navíc nastupuje nová moc, která má snahu ohrozit výsadní postavení magie…Psionika
Možnosti psioniky není snadné vymezit. Stále
se objevují nové vlohy, které mohou být přetvarovány v psionické
dovednosti. Základním pravidlem je, že talent musí projít speciální
výchovou od útlého mládí, nesmí se mu omezovat rozvoj poukazováním na
normální společnost a musí se podporovat všechny jeho schopnosti.
Stálým testováním se posléze přichází na schopnosti další. Dalším
důležitým aktérem psioniky je pevná vůle, této vlastnosti však lze
úspěšně dosáhnout výcvikem u většiny jedinců. Pouze pevná vůle umožňuje
psionikům ovlivňovat jejich tělo a mysl tak, že mohou provádět činy,
které přírodní zákony ostatním živým tvorům zakazují.
A to ještě není ani zdaleka vše. Chcete se
dozvědět o každodenním životě mágů, mocných artefaktech, zhoubných
nemocích a tajemných pomocnících kouzelníků? Nebo raději změříte své
síly s dalšími uživateli magie v prestižním magickém turnaji? Či snad
patříte k těm, kteří touží nahlédnout za závoj, jenž halí budoucnost
Asterionu?
Potom je Falešná apokalypsa přesně tím, co potřebujete. Zkoncentrujte svou mysl a pusťte se do čtení.
Sedmnáctka vás provázej!