|
Autor |
Zpráva |
|
miloslav.zaoral |
Zaslal: út únor 19, 2013 12:11 |
|
|
Založen: 19.6.2006
Příspěvky: 110
Bydliště: Jeseník/Sarindar
|
Bohužel, nejspíš ne. Nebylo totiž vytvořeno. |
|
|
Návrat nahoru |
|
Gena |
Zaslal: út únor 19, 2013 12:14 |
|
|
Založen: 25.9.2007
Příspěvky: 64
Bydliště: dříve UK - nyní Perilon
|
Aha. Škoda |
_________________ Moudrý muž je pánem svého ducha, blázen však je jeho otrokem! |
|
Návrat nahoru |
|
Fergo Fergusson |
Zaslal: pá březen 22, 2013 16:34 |
|
|
Založen: 22.4.2012
Příspěvky: 58
Bydliště: Mým domovem je Vyhnaství
|
Asi se ozývam pozdě ale Vzestupu temných bohů se píše něco o Mernových elitních gardách a pak o temných paladincech, které vytváří Dreskan. Obě jednotky by se mohly v modulu o vállečniství objevit. |
_________________ A pane Fergusson, jak jste jen dokázal zabít toho lidožravého obra?
"Tákhle jsem máchnul sekerou a bylo po něm." |
|
Návrat nahoru |
|
Fergo Fergusson |
Zaslal: ne duben 07, 2013 20:43 |
|
|
Založen: 22.4.2012
Příspěvky: 58
Bydliště: Mým domovem je Vyhnaství
|
A ještě jeden nápad. Celkem by mě zajímalo, jak se během válčení řeší magie a kouzlení. V Astrionu je pár zmínek, že se kouzelníci do bitev zapojují, ale neumím si to nějak představit jak to probíhá v reálu během hry. Jednou se mi totiž stalo, že kouzelník na dvanácté úrovni, nejdříve sejmul velitele bojové jednotky, potom jeho následníky, takže během dvaceti sekund bojová jednotka 30 vojáků ztratila velení a zbytek pokropil magií tak solidně, že jsem si říkal, že normální vojáci by se už daly na útěk. Kdyby těch kouzelníků bylo více asi by dokázaly potrápit i větší vojenský útvar. Tehdy mi došlo, že v takovém světě, kde je magie celkem běžná by se s takovou situací mělo počítat. Otázka je ale jak? Doprovází každou jednotku kouzelník nebo se celá situace řeší nějak? Zkrátka by mě v novém modulu nějaký článek o kombinování vojenství a magie docela potěšil. |
_________________ A pane Fergusson, jak jste jen dokázal zabít toho lidožravého obra?
"Tákhle jsem máchnul sekerou a bylo po něm." |
|
Návrat nahoru |
|
Deli |
Zaslal: po duben 08, 2013 21:14 |
|
|
Založen: 25.1.2010
Příspěvky: 86
|
Já si to představuju tak, jak píšeš. Že každá větší jednotka nějakého toho čaroděje má, kor když jde do bitvy.
A zapojení čarodějů v bitvě si pak představuju tak, že jeden útočí a jeho oponent se proti němu brání a snaží se jeho kouzlo obrátit proti němu... Navíc předpokládám, že do bitvy se třeba i zapojí nějaké speciální jednotky/jedinci, kteří jsou určení právě na zabití nepřátelských čarodějů, ať už jde o tichého vraha a nebo o magickými ochranami ověšeného rytíře.
Každopádně taková bitva ve fantasy světě jako je Asterion je asi pěkně divoká a určitě nepřehlednější, než normální historická řežba.
A při hraní se tomu jako vypravěč snažím všemožně vyhýbat a spíše postavy strčit do nějaké zásobovací, průzkumné, nebo jinak podpůrné činnosti, než přímo na bitevní pole. .-) |
|
|
Návrat nahoru |
|
Fery |
Zaslal: út duben 09, 2013 6:11 |
|
|
Založen: 11.11.2009
Příspěvky: 73
|
Fergo Fergusson napsal: ....
Trochu to záleží na pravidlech, podle kterých hraješ. Ve většině pravidel jsou hrdinové silní individualisté, proto se ti může stát, to co píšeš.
Pokud bych šel buď bez pravidel nebo s nějakými co to umožňují, tak já si to představuji, že skutečně u jednotky je čaroděj, který odvrací nepřátelská kouzla. Případně se snaží sám kouzlit na čaroděje. V zásadě je o to, že odvracení/zrcadlení kouzel by mělo byt snáší než jejich vytváření. Případnou alternativou je, že mágové vedou během bitvy mentální souboj. Ten kdo zvítězí a porazí pak může bez omezení čarovat na samotné vojáky. Čarování přímo uprostřed bitevního pole bude podle mě téměř nemožné díky rušení právě probíhající bitvy
Navíc v tak vysokomagicky nastaveném světě jako je Asterion, bude fungovat spousta obran proti magii. Tisíce amuletů proti tom či tom druhu magie, i kdyby měli fungovat jen jednou. Případně různé požehnání od kněží/bohů.
Takže v bitvě budou mágové důležití. Vztah vojáků a čarodějů bude oboustranný protože jeden bez druhého bitvu nepřežije.
Když bych hrál bitvu, tak bych čaroděje hodil někam k veliteli, někde nad bitvu. Část bych zaměstnal mentálním bojem s nepřátelskými čaroději a část bych dal jako ochranu vojska a velitelů. No a když by někdo náhodou něměl co dělat, čaroval bych s ním kouzla na nepřátele. Případně čaroděje spojil do nějakého seskupení a čaroval společná kouzla, aby byly silnější.
Čaroději myslím všechny magická povolání v DrD+ je to jak čaroděj, tak theurg dokonce i kněz.
Co se týká zapojení družiny je to těžký. Protože rozumný velitel takové dobrodruhy nedá do uspořádané jednotky. A jak se tu zmiňuje průzkumné, nebo zákeřné akce se doporučují. I já to tak dělám. Navíc dramatický popis bitvy by se mohl ztratit, kdy se bude pořád házet. |
|
|
Návrat nahoru |
|
Sadaam |
Zaslal: út duben 09, 2013 11:26 |
|
|
Založen: 7.3.2004
Příspěvky: 621
Bydliště: Turnov / Praha / pevnost Buk (LPS)
|
...naopak, podle mne by rozumny velitel prerozdelil druzinu dobrodruhu mezi jednotlive oddily, uz jen proto, ze uz valecnik na 1.levelu vyda za 2-3 obyc.vojaky, navic osobni "hrdinstvi" dokaze zvednout moralku, natoz pak schopnost urcitych povolani celit magii - takova povolani bych jako velitel uprednostnil, magy a kneze bych do oddilu "zamichal" prednostne...pruzkumniky udelat z hranicaru a zlodeju...valecniky bud zaradit jako velitele oddilu ci z nich udelat spec.oddil a posilat je do nejtezsich boju... A magy bych poslal do 1.rady,at se poradne vyradi uz na zacatku,kaslat na Yrgeovu etiku! v zaloze ci u velitele bych si nechal jen zkusene carodeje/magy,kteri by mohli zvratit neblahy prubeh bitvy...theurgie je na Asterionu v plenkach,takze toho bych se nebal spec.komando z dobrodruhu bych pouzil jen na super tezky ukol v tylu nepritele,idealne na sebevrazednou misi...uz jen proto,ze takove komando stoji strasne moc penez |
_________________ "Narodíš se jen jednou, žiješ jen jednou, umřeš jen jednou... a tak pořád dokola!!" - skřítčí minstrel Skřivan Skřivánek |
|
Návrat nahoru |
|
Fergo Fergusson |
Zaslal: čt duben 11, 2013 8:44 |
|
|
Založen: 22.4.2012
Příspěvky: 58
Bydliště: Mým domovem je Vyhnaství
|
Asi souhlasím s tím, že zapojení družiny do války je docela obtížné. I když jednou se bojovník, šermíř a hraničář potkali s nepřátelskou jednotkou, dali jim na frak, protože jejich nepřátelé byli o dost slabšía hráče to strašně bavilo, protože takhle jednoduchýho soupeře neměli docela dlouho. Ale co se týče přímo zapojení v bitvě, tak se mi to nějak neosvědčilo. Nevěděl jsem, jak udělat bitvu pro postavy zajímavou a jak jim dát určitou volnost aby měly na průběh bitvy nějaký vliv a nebyli jen loutkou v rukou Pána jeskyně. Z podobných důvodů se mi neosvědčilo ani dobrodužství, kdy postavy dostali přímo velení . Místo družiny během války asi fakt spočívá v nějakých průzkumných misích nebo sabotážních akcích.
Co se týče propojení magie a válčení souhlasím, že válečníci by se bez kouzelníků neobešly a že bitvy musí dost divoké a jiné než jaké známe z naší historie. Jenže já si to nedovedu představit. Myslím tedy že nějaký článek v novém modulu o zapojení kouzlení do války by se docela hodil. Jinak si myslím, že magické předměty během bitvy v současném Asterionu moc využívány nebudou. Možná za dob Arvedanů tomu tak bylo, ale teď bych řekl, že většina vědomostí o magii a theurgii především je ztracena.
To Sadaam: ty pojímáš vojáky jako obyčejný lidi? Já si myslel, že voják je válečník na první úrovni a čím více má zkušeností, tím větší má úroveň. |
_________________ A pane Fergusson, jak jste jen dokázal zabít toho lidožravého obra?
"Tákhle jsem máchnul sekerou a bylo po něm." |
|
Návrat nahoru |
|
Deli |
Zaslal: čt duben 11, 2013 14:36 |
|
|
Založen: 25.1.2010
Příspěvky: 86
|
Příjde mi, že střet dvou armád je tak chaotický, že moc ani nezáleží na schopnostech jedince, že tam hraje velkou roli náhoda.
Odněkud přiletí zabloudivší šíp, zakopneš o padlého vojáka, nechtěně tě uhodí tvůj spojenec atp... A pokud vezmu v úvahu fakt, že hraní na hrdiny je o tom, že hráč má pevně v hrsti svou postavu a že svými rozhodnutími něco zmůže, tak při tom zmatku v bitvě a nemožnosti předpovídat a hlídat vše kolem sebe, to hraní na hrdinu nemůže moc dobře fungovat.
I z toho důvodu mi příjde lepší hráčské postavy nezatahovat do těchle "je to v rukou božích" akcí a raději jim dát možnost uplatnit se v něčem menším, zajímavějším, kde bude třeba i přemýšlet, spekulovat a vlastním rozhodnutím něco skutečně změnit.
A pokud už z příběhu některé hráčské postavy (nebo všech) vyplývá, že by se dané bitvy zúčastnila přímo na bitevním poli, pak bych to neodehrával, ale pouze shrnul, jak to proběhlo, případně i napsal vyprávění o té bitvě a přínosu dané postavy v ní. |
|
|
Návrat nahoru |
|
Sadaam |
Zaslal: so duben 13, 2013 19:34 |
|
|
Založen: 7.3.2004
Příspěvky: 621
Bydliště: Turnov / Praha / pevnost Buk (LPS)
|
to Fergo Fergusson: voják je zkrátka povoláním voják, může mít samozřejmě i úroveň vyšší než 1 stejně tak obyč. obyvatel či jakákoliv profese (kuchař, hostinský...), určité vodítko viz. pravidla DrD 1.6, Pravidla pro pokročilé, Příručka pro PJ, bestiář - je tu popsáno vícero CP s profesí mimo "klasická" povolání (nějací ti bandité, vědmy atd., nemám to teď při ruce) a také se mohou "vyvíjet" (je tam max. 10 úrovní, tuším?!); naopak třeba "veterán" nebo jak se jmenuje, je v PPZ (?), má už povolání válečníka a úroveň 5...
...no já osobně vždy preferoval vojáky jako válečníky, leč je to chyba (načež upozorňují i Kibe či Čenis kdesi zde na auditku...), páč postava už na 1. úrovni je prostě borec (přeci jen, DrD je HRA NA HRDINY!!!), tudíž jsem se vždy jako PJ hájil, že vojáci, které postavy mých hráčů potkávají, jsou všichni elitní, profesionální a hafo dobře a dlouho vycvičení ale normální voják by prostě neměl mít parametry válečníka!! Samozřejmě to je věc každého PJ a v pravidlech to myslím ani není nikde přímo uvedeno
...co se týče užití magie ve válce, existuje článek: Magie a vojenství na Asterionu - 1. část (Dech draka 11/2007; Václav Pražák); 2. díl dosud nevyšel, 1. část pojednává o arvedanských dobách, což není pro hru moc použitelné, mě osobně nijak článek neoslovil... ale třeba tam někdo nějakou inspiraci získá... každopádně použití magických předmětů v armádách nebude ničím neobvyklým, omezením jsou pouze peníze a také kulturní prostředí (např. hevreni ověšují své koně amulety, které je zrychlují nebo je činí odolnějšími, divoši z džunglí mají osobní talismany např. chránící proti ušknutí, uhranutí apod.) a hlavně záleží na účelu (průzkumná jednotka bude mít jiné vybavení, než ženisté atd.)
...jinak, osobně mám rád epické bitvy a páč hrajeme často epická dobrodružství, někdy se k nějaké té bitvě dostaneme ale na Asterionu je to dost nuda, max. pár stovek v poli dříve jsem si s tím hlavu nelámal, takže masakr tisícovky skřetů nebyl zas takovou sváteční událostí postupem času jsem redukoval počty a nakonec tyto velké události omezil úplně, ale vzhledem k budoucnosti Asterionu (hrajeme v roce 853) se těm bitvám prostě nevyhneme... jen nevím, jak to budem řešit pravidlově, páč v rozšířeném soubojovém systému by bitva trvala asi několik hodin, ba dní |
_________________ "Narodíš se jen jednou, žiješ jen jednou, umřeš jen jednou... a tak pořád dokola!!" - skřítčí minstrel Skřivan Skřivánek |
|
Návrat nahoru |
|
Rauksul |
Zaslal: út říjen 25, 2016 21:59 |
|
|
Založen: 21.2.2007
Příspěvky: 274
Bydliště: Žižkov, Minkor (nyní Louky)
|
Zajímavá diskuze tedy ji pojďme oživit
od konce - pravidlově jeden na jednoho fakt ne. Ono i DrDII skupinky někdy dají zabrat. Ještě v dobách testování jsme zkoušeli obláhání menší pevnosti v DrD+ a pak DrDII (bez skupin). A zabralo to dost času, i když to bylo poměrně zajímavé (a část jsem odehráli korespondenčně). Při testu se skupinami byla změna drastická (a spíš k lepšímu!).
Obesně se asi ve všech pravidlech vyplatí bud to "vzdálené" jen odpovídat, nebo odehrát formou oddíl A útočí na oddíl B. Třeba i po vzoru gamebooku Nemrtvá spravedlnost, nebo Půlnoční rytíř kde dokonce brali v potaz i únovu, ale systém to byl přesto primitivní.
U magiků - zase je potřeba si uvědomit, že magik je taky extrémně cenný cíl. Ať už pro jiný magiky (mentání souboj), nebo i lučištníky, obyčejný vojáky. Tedy bych řekl, že moc neplatí že (zjednodušeně řečeno) se na bitevní pole vyřítí obrovská magická katastrofa o síle "součtu" magických sil - vyřítí se tam především ten rozdíl mezi těmi mágy, protože magik primárně chrání sebe. Pak asi základní chrání svoje jednotky a až to co zbude, dává do útoku. Jinak by to byl magik sebevrah (což samozřejmě není vyloučeno). Pokud jsou magický síly stejný, v podstatě se znegují. A ano, teď mluvím už bez systému, třeba v takovým prastarým DrD 1.6 by to povětšinou asi tak nefungovalo, neb právě lámání kouzel je tam snad až v expertovi (expert na DrD 1.6? Kelghor?)
To že voják je "jen" voják asi obvykle neplatí, zvlášť na Asterionu - je potřeba nějak odlišit přece mladý odvedence a ty zkušený. Ten Rozdíl nebude v porovnání s dobrodruhem extrémní, ale bude značný. Tedy ten "malý" počet vojáků je zase vyvážen tím, že to jsou poměrně zkušení vojáci. Mimochodem v poslední velká bitvě na Taře se střetlo vojáků asi dva tisíce a to poměrně nedávno (i když vynechám trpaslíky a skřítky).
Brát vojáky jak "bojovníky" není ve většině systémech moc vhodný tím, že bojovníci/válečníci/XY jsi především solo bojovníci (+ pro DrDII kde to jde naprosto v pohodě udělat).
Ano, vojáci nejsou hrdinové. Ale jsou to zkušení "řemeslnící" svého oboru. Zase by nemělo vždy platit, že dobrodruh je vždy příliš nařazen tomu vojákovi. Proč? Protože voják se stará o válčení o boj. O orientaci ve vřavě, kooperaci. A o nic jinýho se nestará. A dobrodruh? Ten se musí umět postarat i o jídlo, lov, vyznat se trochu v arvedanštině, ve slabinách nestvůr a zvířat... Zase nezapomínat že i v tomhle je extrémní rozdíl. Ale to je problém třeba i toho systému, který vytváří zbytečně propastný rozdíl mezi obyčejnými postavami a hrdinskými postavami
citace: Odněkud přiletí zabloudivší šíp, zakopneš o padlého vojáka, nechtěně tě uhodí tvůj spojenec atp... A pokud vezmu v úvahu fakt, že hraní na hrdiny je o tom, že hráč má pevně v hrsti svou postavu a že svými rozhodnutími něco zmůže, tak při tom zmatku v bitvě a nemožnosti předpovídat a hlídat vše kolem sebe, to hraní na hrdinu nemůže moc dobře fungovat.
Při nejhorším to jde převést na "zranění za kolo v DrD". Zvýšení ohrožení, náročné činnosti... Víc bych se ale spolehnul na vyprávění, dojem z toho že i když jsem hrdiona na kdoví jaký úrovni.. prostě mám kolem sebe dav a já ovlivním jen to co je kousek ode mě...
mimochodem, kterých válečných střetů na Asterionu jste se třeba úžastnili? |
_________________ I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time, like tears in rain. Time to die. |
|
Návrat nahoru |
|
Zurkhen |
Zaslal: st říjen 26, 2016 21:57 |
|
|
Založen: 24.4.2008
Příspěvky: 92
|
Rozdíl mezi vojákem a válečníkem je i v tom že vojáci jsou zvyklí na svou jednotku a formaci a i velmi silnej válečník by měl co dělat aby prorazil do falangy, schilltronu nebo jiné semknuté formace.
Jako PJ jsem hráče provedl pádem svobodných měst a rilondskou válkou (tam sem naprosto přepsal počty vojáků, bo ty stávájící jsou naprostý nesmysl) |
_________________ Pravá láska nemá šťastný konec. Pravá láska totiž nikdy nekončí |
|
Návrat nahoru |
|
Kelghor |
Zaslal: čt říjen 27, 2016 19:32 |
|
|
Založen: 4.11.2010
Příspěvky: 243
Bydliště: Praha / Albireo
|
Můžeš prosím nastínit nějak ty počty?
Nepamatuju si kolik kde jich bylo a zajímalo by mne kolik kde si jich představuješ ty =)
A nějak to odůvodnit?
Já se přiznám na tohle moc odhad nemám, a vždycky tak nějak beru odhadem. Jenže to je bez jakýho koliv srovnání těžký, tak by mě to mohlo třeba něčemu se přiučit =) |
_________________ Důvěřuj, ale prověřuj. |
|
Návrat nahoru |
|
Zurkhen |
Zaslal: pá říjen 28, 2016 9:06 |
|
|
Založen: 24.4.2008
Příspěvky: 92
|
Kdysi sem si to vytiskl a přepsal v textu, ale to už nemám. Základem bylo že sem vše vynásobil pěti.
Zdůvodnění jsou: v textu PP je že rytíři s pomocí šlechticů a trpaslíků postavili do pole 7000 mužů. Poříčí Durenu je větší než Morava, kdyby tam bylo 300 vojáků, asi tak 20 hradů, tak je to absolutní pustina.
plus počty Zylových skřetů v krajinách |
_________________ Pravá láska nemá šťastný konec. Pravá láska totiž nikdy nekončí |
|
Návrat nahoru |
|
Rauksul |
Zaslal: pá říjen 28, 2016 23:02 |
|
|
Založen: 21.2.2007
Příspěvky: 274
Bydliště: Žižkov, Minkor (nyní Louky)
|
Zurkhen napsal: Kdysi sem si to vytiskl a přepsal v textu, ale to už nemám. Základem bylo že sem vše vynásobil pěti.
Zdůvodnění jsou: v textu PP je že rytíři s pomocí šlechticů a trpaslíků postavili do pole 7000 mužů. Poříčí Durenu je větší než Morava, kdyby tam bylo 300 vojáků, asi tak 20 hradů, tak je to absolutní pustina.
plus počty Zylových skřetů v krajinách
Budeme rádi, když to najdeš |
_________________ I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time, like tears in rain. Time to die. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Časy uváděny v GMT + 1 hodina
|
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
|
|
|